
zaterdag, maart 25, 2006
Corbijn: analoge fotografie veel interessanter dan digitaal
Anton Corbijn was in het programma De Wereld Draait Door opvallend bescheiden. Nadrukkelijk relativeerde hij de roem en de status die hem door presentator Matthijs van Nieuwkerk werden toegekend.
Op een vraag van mede-gast Freek de Jonge over het gebruik van digitale fotografie antwoordde Corbijn: "Zolang ik kan blijf ik met film werken. Het schieten op film is veel interessanter dan digitaal." (Was dat even schrikken voor de gemiddelde leek die denkt dat digitale techniek per definitie superieur is aan analoog...)
Op een vraag van mede-gast Freek de Jonge over het gebruik van digitale fotografie antwoordde Corbijn: "Zolang ik kan blijf ik met film werken. Het schieten op film is veel interessanter dan digitaal." (Was dat even schrikken voor de gemiddelde leek die denkt dat digitale techniek per definitie superieur is aan analoog...)
Nooit meer een digitale camera
David Guttenfelder Photojournalist of the Year
De NPPA heeft David Guttenfelder, fotojournalist van Associated Press, uitgeroepen tot Photojournalist of the Year.
De tweede plaats was voor Smiley Pool en de derde plaats werd toegekend aan Massimo Mastrorillo. eervolle vermeldingen waren er voor Andrea Bruce, James Nachtwey en Simon C. Roberts.
Bekijk de foto's bij de NPPA.
De prijs voor de beste reportage ging naar Todd Heisler.
De tweede plaats was voor Smiley Pool en de derde plaats werd toegekend aan Massimo Mastrorillo. eervolle vermeldingen waren er voor Andrea Bruce, James Nachtwey en Simon C. Roberts.
Bekijk de foto's bij de NPPA.
De prijs voor de beste reportage ging naar Todd Heisler.
vrijdag, maart 24, 2006
Aangifte na expliciete foto's op internet
Een medewerkster van het St.Vituscollege in Bussum heeft vrijdag aangifte gedaan omdat expliciete foto's van haar op internet zijn verschenen. De politie Gooi- en Vechtstreek zoekt uit of sprake is van een strafbaar feit.
De foto's doken deze week op. De vrouw heeft op straat seks met een jongeman, een meerderjarige student. Volgens een verklaring van de school zijn de foto's zonder toestemming van de vrouw op internet verspreid. De politie heeft twee drukbezochte websites verzocht om de foto's te verwijderen. Desondanks zijn de beelden op ontelbare plaatsen op het web te vinden.
Bron: ANP.
De foto's doken deze week op. De vrouw heeft op straat seks met een jongeman, een meerderjarige student. Volgens een verklaring van de school zijn de foto's zonder toestemming van de vrouw op internet verspreid. De politie heeft twee drukbezochte websites verzocht om de foto's te verwijderen. Desondanks zijn de beelden op ontelbare plaatsen op het web te vinden.
Bron: ANP.
Anton Corbijn in De Wereld Draait Door
Een gesprek met Anton Corbijn vanavond in De Wereld Draait Door tussen 19.00 en 20.00 op Nederland 3.
Portretten van Joost van den Broek
Vanaf vandaag zijn een maand lang journalistieke portretten van Joost van den Broek (Volkskrant) te zien bij de Melkweg Galerie in Amsterdam.
Lees meer over Puur Portret bij de Melkweg.
Van den Broek noemt Frans Hals en Rembrandt als zijn grote voorbeelden.
Lees meer over Puur Portret bij de Melkweg.
Van den Broek noemt Frans Hals en Rembrandt als zijn grote voorbeelden.
Nieuwtjes van PDN
In de nieuwe editie van Photo District Newswire een interview met de in Irak neergeschoten fotojournalist Toby Morris (" Then the medic came. I have this god-awful picture of a medic with his finger in my bullet hole.").
Tevens een verhaal over twee fotoboeken die de oorlog in Irak als onderwerp hebben. Aan de ene kant het geroemde Unembedded: Four Independent Photojournalists on the War in Iraq en aan de andere kant This Is Our War: A Soldiers' Portfolio (foto's gemaakt door Amerikaanse soldaten).
In New York mag inmiddels weer ongehinderd gefotografeerd worden in de metro, maar nu wordt fotograferen in de regionale treinen Long Island Railroad en Metro North weer flink bemoeilijkt.
Tot slot: er komt een jublieum-editie van de legendarische Domke F2-fototas, die inmiddels dertig jaar bestaat. (Hopelijk zonder kermisachtige toeters en bellen want dat zou rechtstreeks ingaan tegen het sobere karakter van de tas.) De speciale jubileumtas wordt alleen gemaakt in de kleuren Navy en Sand, de populaire zwarte tas blijft ongewijzigd.
Tevens een verhaal over twee fotoboeken die de oorlog in Irak als onderwerp hebben. Aan de ene kant het geroemde Unembedded: Four Independent Photojournalists on the War in Iraq en aan de andere kant This Is Our War: A Soldiers' Portfolio (foto's gemaakt door Amerikaanse soldaten).
In New York mag inmiddels weer ongehinderd gefotografeerd worden in de metro, maar nu wordt fotograferen in de regionale treinen Long Island Railroad en Metro North weer flink bemoeilijkt.
Tot slot: er komt een jublieum-editie van de legendarische Domke F2-fototas, die inmiddels dertig jaar bestaat. (Hopelijk zonder kermisachtige toeters en bellen want dat zou rechtstreeks ingaan tegen het sobere karakter van de tas.) De speciale jubileumtas wordt alleen gemaakt in de kleuren Navy en Sand, de populaire zwarte tas blijft ongewijzigd.
donderdag, maart 23, 2006
Fotoproject op Boeing 737
Op de luchthaven van Brussel is vanmiddag een Boeing 737 van Virgin Express onthuld met daarop zes foto's in zwartwit. Het werk maakt deel uit van het project "Sprakeloos" van de Antwerpse fotograaf Jan Keteleers, dat een positieve kijk biedt op de multiculturele samenleving.
Het gaat om portretten van medewerkers van de luchtvaartmaatschappij die in gebarentaal een spreekwoord uitbeelden. Samen vormen de woorden een spreekwoord van Arabische oorsprong dat ook in vele andere talen gebruikt bestaat: begrip is de bakermat van beschaving.
Er werkten een zeventigtal personeelsleden van Virgin mee aan het project. Zes portretten kwamen terecht op de romp van de Boeing, de anderen werden gebruikt voor een reeks van twaalf affiches. Onder de foto's staat telkens het spreekwoord in het Nederlands, Frans, Engels en Arabisch.
Keteleers startte het Sprakeloos-project vanuit zijn specifieke kijk als fotograaf op onze samenleving. "In tegenstelling tot mensen die oordelen op basis van kleur en tongval, hoort een fotograaf niets en ziet hij kleur als een grijswaarde."
Bron: Belga.
Het gaat om portretten van medewerkers van de luchtvaartmaatschappij die in gebarentaal een spreekwoord uitbeelden. Samen vormen de woorden een spreekwoord van Arabische oorsprong dat ook in vele andere talen gebruikt bestaat: begrip is de bakermat van beschaving.
Er werkten een zeventigtal personeelsleden van Virgin mee aan het project. Zes portretten kwamen terecht op de romp van de Boeing, de anderen werden gebruikt voor een reeks van twaalf affiches. Onder de foto's staat telkens het spreekwoord in het Nederlands, Frans, Engels en Arabisch.
Keteleers startte het Sprakeloos-project vanuit zijn specifieke kijk als fotograaf op onze samenleving. "In tegenstelling tot mensen die oordelen op basis van kleur en tongval, hoort een fotograaf niets en ziet hij kleur als een grijswaarde."
Bron: Belga.
Defensiefotografen brengen Irak in beeld
Het Legermuseum toont van 24 maart t/m 28 mei een blik op het leven en werk van Nederlandse militairen die in de periode 2003-2005 werden uitgezonden naar Irak. Vijf defensiefotografen brachten elk een missie van de SFIR (Stabilisation Force Iraq) in beeld. Samen legden ze in enkele duizenden foto's de alledaagse werkelijkheid van deze militairen vast.
Het Legermuseum nodigde de fotografen uit om hieruit een selectie te maken, en deze ook aan het brede publiek te laten zien. De foto-expositie Missie Irak toont nog niet eerder gepubliceerde fotos. Het is bovendien de eerste keer dat werk van fotografen van de Audiovisuele Dienst Defensie op deze wijze wordt tentoongesteld.
Het Legermuseum nodigde de fotografen uit om hieruit een selectie te maken, en deze ook aan het brede publiek te laten zien. De foto-expositie Missie Irak toont nog niet eerder gepubliceerde fotos. Het is bovendien de eerste keer dat werk van fotografen van de Audiovisuele Dienst Defensie op deze wijze wordt tentoongesteld.
Anton Corbijn bij boekhandel Paagman
Fotograaf Anton Corbijn is komende zondag te gast bij boekhandel Paagman in Den Haag. Aan de hand van muziek- en filmfragmenten wordt hij geïnterviewd door programmamaker Linda van Dort, die in 2005 voor 2Vandaag een documentaire over Corbijn maakte. De aanvang is 15.00 uur.
Paagman bevindt zich aan de Frederik Hendriklaan 217 in Den Haag.
Paagman bevindt zich aan de Frederik Hendriklaan 217 in Den Haag.
woensdag, maart 22, 2006
Fotografieveiling bij Sotheby's brengt zeven ton op
In een volle veilingzaal kwamen dinsdagavond bij Sotheby's Amsterdam werken van zowel Nederlandse als internationale fotografen onder de hamer. Fotografie is een verzamelgebied dat zich in een steeds groeiende belangstelling mag verheugen. De veiling bracht in totaal €702.540 op, ruim boven de verwachting.
De twee hoogste bedragen van de veiling werden geboden voor werken van Rineke Dijkstra. Haar Odessa, Russia uit 1993 (lot 239) bracht €57.600 - viermaal de richtprijs - op. Coney Island New York van Rineke Dijkstra (lot 232), eveneens uit 1993, was goed voor €42.000 bijna driemaal de richtprijs. De kopers waren Nederlandse verzamelaars.
Het Gemeentemuseum Den Haag verwierf onder meer een serie van zestien portretten door Thomas Ruff uit 1986-88 (lot 188) voor €18.000.
Ostia, van de Italiaanse fotograaf Massimo Vitali uit 1997 (lot 233) werd door een Belgische verzamelaar gekocht voor (lot 233) €18.000 ruim boven de richtprijs.
Voor werk van de Rus Alexander Rodchenko bestond veel belangstelling. Zijn Reportage Kolonna Dynamo (lot 19) ging voor €14.400 naar een Franse verzamelaar, terwijl een Duitse koper Reportage Dynamo, Stadium, 1932 (lot (lot 22) verwierf voor €12.000.
Een werk uit de IJsland serie van Olafur Eliasson uit 2002 (lot 195) werd voor €13.200 - driemaal de richtprijs - toegeslagen aan een Portugese verzamelaar. Een Duitse koper bood hetzelfde bedrag - €13.200 en een verdubbeling van de richtprijs - voor de portfolio Dusseldorfer Mappe (lot 187) met werk uit de jaren '50 van Thomas Ruff, Thomas Strutt, Andreas Gursky en Axel Hütte.
'De veiling trok veel internationale belangstelling', zegt Barbara Jonckheer, specialiste fotografie bij Sotheby's Amsterdam. 'Er werd levendig geboden uit een volle veilingzaal en via de telefoons'.
Bron: Sotheby's.
De twee hoogste bedragen van de veiling werden geboden voor werken van Rineke Dijkstra. Haar Odessa, Russia uit 1993 (lot 239) bracht €57.600 - viermaal de richtprijs - op. Coney Island New York van Rineke Dijkstra (lot 232), eveneens uit 1993, was goed voor €42.000 bijna driemaal de richtprijs. De kopers waren Nederlandse verzamelaars.
Het Gemeentemuseum Den Haag verwierf onder meer een serie van zestien portretten door Thomas Ruff uit 1986-88 (lot 188) voor €18.000.
Ostia, van de Italiaanse fotograaf Massimo Vitali uit 1997 (lot 233) werd door een Belgische verzamelaar gekocht voor (lot 233) €18.000 ruim boven de richtprijs.
Voor werk van de Rus Alexander Rodchenko bestond veel belangstelling. Zijn Reportage Kolonna Dynamo (lot 19) ging voor €14.400 naar een Franse verzamelaar, terwijl een Duitse koper Reportage Dynamo, Stadium, 1932 (lot (lot 22) verwierf voor €12.000.
Een werk uit de IJsland serie van Olafur Eliasson uit 2002 (lot 195) werd voor €13.200 - driemaal de richtprijs - toegeslagen aan een Portugese verzamelaar. Een Duitse koper bood hetzelfde bedrag - €13.200 en een verdubbeling van de richtprijs - voor de portfolio Dusseldorfer Mappe (lot 187) met werk uit de jaren '50 van Thomas Ruff, Thomas Strutt, Andreas Gursky en Axel Hütte.
'De veiling trok veel internationale belangstelling', zegt Barbara Jonckheer, specialiste fotografie bij Sotheby's Amsterdam. 'Er werd levendig geboden uit een volle veilingzaal en via de telefoons'.
Bron: Sotheby's.
Nikon Press Photo Awards (België)
H. De Beukelaer & Co. heeft in samenwerking met de Vlaamse Vereniging van Beeldjournalisten (VVBJ) en de Presse Photographique et Filmée de Belgique (PPFB) naar jaarlijkse gewoonte de Nikon Press Photo Awards toegekend. De feestelijke onthulling van de winnende foto’s vond plaats op maandag 20 maart 2006 om 19u in het Residence Palace in Brussel.
De Nikon Press Photo Awards zijn ingedeeld in drie categorieën: Sport, Actualiteit en Portret. In elke categorie maakt telkens één fotograaf kans op de prijs van 2500 euro, waarvan 1250 euro in H. De Beukelaer materiaal naar keuze en 1250 euro cash.
In de categorie Portret koos de jury unaniem voor het portret van de hand van Marco Mertens : La Fille D’O, genomen in Gent op 3 februari 2005. Alles waar lingerie-ontwerpster Muriël Scherre voor staat, zit vervat in dit ene portret. Bewust onscherp, om de opname onder te dompelen in een zwoele sfeer die erotiek en mysterie uitstraalt, nog versterkt door de opvallende accenten van de hartvormige lolly en het rode kruisje.
Marco Mertens is bekend voor zijn freelance werk voor o.a. Humo en De Standaard.

In de categorie Sport ging de inzending “Mutual Disagreement” van Didier Mossiat met de Award lopen. De foto werd gemaakt in Eindhoven op 7 september 2005. Een sublieme momentopname, die de confrontatie toont tussen speler en scheidsrechter. De symmetrische compositie met de armen in kruisvorm spreekt boekdelen : beslissing genomen, kruis erover.
Didier Mossiat werkt als fotograaf bij het persagentschap Reporters.
In de categorie Actualiteit sleepte Yves Herman de hoofdprijs in de wacht met zijn foto “Pape”, genomen op 8 april 2005, de dag van de begrafenis van paus Johannes-Paulus II. De foto trekt meteen de aandacht door zijn dynamische compositie vol beweging : het is moeilijk om een glimlach te onderdrukken bij het zien van dit tafereel van kardinaals ten prooi aan de natuurelementen; de werveling van opwaaiende rode gewaden lijkt wel een voorbode van de turbulente pausverkiezing die zou volgen.
Yves Herman is als fotograaf verbonden aan het persagentschap Reuters.
De Nikon Press Photo Awards zijn ingedeeld in drie categorieën: Sport, Actualiteit en Portret. In elke categorie maakt telkens één fotograaf kans op de prijs van 2500 euro, waarvan 1250 euro in H. De Beukelaer materiaal naar keuze en 1250 euro cash.
In de categorie Portret koos de jury unaniem voor het portret van de hand van Marco Mertens : La Fille D’O, genomen in Gent op 3 februari 2005. Alles waar lingerie-ontwerpster Muriël Scherre voor staat, zit vervat in dit ene portret. Bewust onscherp, om de opname onder te dompelen in een zwoele sfeer die erotiek en mysterie uitstraalt, nog versterkt door de opvallende accenten van de hartvormige lolly en het rode kruisje.
Marco Mertens is bekend voor zijn freelance werk voor o.a. Humo en De Standaard.

In de categorie Sport ging de inzending “Mutual Disagreement” van Didier Mossiat met de Award lopen. De foto werd gemaakt in Eindhoven op 7 september 2005. Een sublieme momentopname, die de confrontatie toont tussen speler en scheidsrechter. De symmetrische compositie met de armen in kruisvorm spreekt boekdelen : beslissing genomen, kruis erover.
Didier Mossiat werkt als fotograaf bij het persagentschap Reporters.
In de categorie Actualiteit sleepte Yves Herman de hoofdprijs in de wacht met zijn foto “Pape”, genomen op 8 april 2005, de dag van de begrafenis van paus Johannes-Paulus II. De foto trekt meteen de aandacht door zijn dynamische compositie vol beweging : het is moeilijk om een glimlach te onderdrukken bij het zien van dit tafereel van kardinaals ten prooi aan de natuurelementen; de werveling van opwaaiende rode gewaden lijkt wel een voorbode van de turbulente pausverkiezing die zou volgen.
Yves Herman is als fotograaf verbonden aan het persagentschap Reuters.
dinsdag, maart 21, 2006
Foam_fusion
Het volledige programma van Foam_fusion (een tweedaags internationaal fotofestival in FOAM Amsterdam) is nu bekend.
Programma vrijdag 7 april
Programma zaterdag 8 april
Fotoveiling
Filmprogramma
Programma vrijdag 7 april
Programma zaterdag 8 april
Fotoveiling
Filmprogramma
NPPA Best of Photojournalism 2006
In de NPPA Best of Photojournalism 2006 competitie zijn in een aantal categorieën de winnaars bekendgemaakt.
Onder de winnaars namen als David Burnett, Bruno Stevens, Andrea Bruce, Christopher Morris, Damir Sagolj, Stephanie Sinclair, Paula Bronstein, Jan Dago en Susana Raab.
Lees er meer over bij de National Press Photographers Association.
Onder de winnaars namen als David Burnett, Bruno Stevens, Andrea Bruce, Christopher Morris, Damir Sagolj, Stephanie Sinclair, Paula Bronstein, Jan Dago en Susana Raab.
Lees er meer over bij de National Press Photographers Association.
maandag, maart 20, 2006
Nu officieel: Nikon opent eigen vestiging in Nederland
NEWS RELEASE 20.03.2006
Voor directe publicatie
Nikon opent eigen vestiging in Nederland
Nikon, één van de wereldmarktleiders op het gebied van fotografie, heeft besloten om vanaf 1 augustus 2006 de verkoopactiviteiten van Imaging-producten in Nederland zelf uit te voeren via de vestiging van Nikon GmbH in Duitsland. De afgelopen 46 jaar werden de producten van Nikon in Nederland met succes vertegenwoordigd door Inca Groep (Haarlem, Nederland). Tot de opening van de Nikon-vestiging op 1 augustus zullen Inca Groep en Nikon blijven samenwerken om de beschikbaarheid van de producten en diensten van Nikon in Nederland te garanderen. Meer informatie over de nieuwe activiteiten van Nikon wordt verstrekt in juli 2006.
Nikon GmbH
Albert Allbauer
General Manager
Voor directe publicatie
Nikon opent eigen vestiging in Nederland
Nikon, één van de wereldmarktleiders op het gebied van fotografie, heeft besloten om vanaf 1 augustus 2006 de verkoopactiviteiten van Imaging-producten in Nederland zelf uit te voeren via de vestiging van Nikon GmbH in Duitsland. De afgelopen 46 jaar werden de producten van Nikon in Nederland met succes vertegenwoordigd door Inca Groep (Haarlem, Nederland). Tot de opening van de Nikon-vestiging op 1 augustus zullen Inca Groep en Nikon blijven samenwerken om de beschikbaarheid van de producten en diensten van Nikon in Nederland te garanderen. Meer informatie over de nieuwe activiteiten van Nikon wordt verstrekt in juli 2006.
Nikon GmbH
Albert Allbauer
General Manager
Kadir van Lohuizen in Goedemorgen Nederland
Dinsdagmorgen in het tv-programma Goedemorgen Nederland:
Fotograaf Kadir van Lohuizen lanceert samen met drie andere fotografen het nieuwe fotomagazine The Issue, dat ‘oud’ nieuws in beeld laat zien.
Nederland 1, 07.00-09.00.
Fotograaf Kadir van Lohuizen lanceert samen met drie andere fotografen het nieuwe fotomagazine The Issue, dat ‘oud’ nieuws in beeld laat zien.
Nederland 1, 07.00-09.00.
Newsha Tavakolian in de New York Times

Vandaag siert een foto van Newsha Tavakolian (de echtgenote van Onze man in Teheran) de voorpagina van de New York Times.
Lees ook het artikel en bekijk de slideshow.
Uitgeverij 010 is hoge kosten beeldrecht zat
Hans Oldewarris van Uitgeverij 010 vindt dat de kosten voor beeldrechten zo hoog worden dat ze niet meer op te brengen zijn en soms van publicatie moet worden afgezien. Hij pleit voor toepassing van het citaatrecht bij bepaalde uitgaven en voert een bodemprocedure tegen het Nederlands Fotomuseum over deze kwestie.
In de voorjaarseditie van de 010-krant, die deze week verscheen, gaat Oldewarris nader in op het conflict met het Fotomuseum. Aanleiding daarvoor is de rekening van het Nederlands Fotomuseum voor 21 foto's in een wetenschappelijke uitgave over de architect Hugh Maaskant, dat in 2003 bij 010 verscheen. Het Nederlands Fotomuseum beheert de rechten van de betreffende fotografen.
De uitgeverij weigerde deze rekening te betalen. Oldewarris vond dat, gezien het wetenschappelijke karakter van het boek, de foto's onder het citaatrecht vallen. Volgens deze uitzondering op de Auteurswet mag zonder toestemming van de auteur uit diens werk worden geciteerd in wetenschappelijke verhandelingen, aankondigingen, beoordelingen en polemieken. Oldewarris vond de kosten van gemiddeld 131,86 euro per foto in geen verhouding staan tot de exploitatie van het boek, dat in een oplage van 1.200 exemplaren verscheen en 49,50 euro kostte. Een rechterlijke uitspraak in deze procedure wordt na medio 2006 verwacht.
'Het is een principekwestie', stelt Oldewarris. 'Het gaat om het citaatrecht, dat het algemeen belang dient, versus het auteursrecht, dat een individueel belang dient.' Het citaatrecht heeft steeds meer terrein moeten prijsgeven aan het auteursrecht en de positie van auteursrechtenorganisaties is steeds krachtiger geworden, aldus Oldewarris.
Het Nederlands Fotomuseum wijst echter op het belang dat de maker heeft bij de auteursrechtelijke bescherming van zijn werk, die nu eenmaal wettelijk is vastgelegd. 'Wij zijn geen auteursrechtenpolitie, wij behartigen de belangen van de fotografen.'
Bron: Boekblad.nl.
In de voorjaarseditie van de 010-krant, die deze week verscheen, gaat Oldewarris nader in op het conflict met het Fotomuseum. Aanleiding daarvoor is de rekening van het Nederlands Fotomuseum voor 21 foto's in een wetenschappelijke uitgave over de architect Hugh Maaskant, dat in 2003 bij 010 verscheen. Het Nederlands Fotomuseum beheert de rechten van de betreffende fotografen.
De uitgeverij weigerde deze rekening te betalen. Oldewarris vond dat, gezien het wetenschappelijke karakter van het boek, de foto's onder het citaatrecht vallen. Volgens deze uitzondering op de Auteurswet mag zonder toestemming van de auteur uit diens werk worden geciteerd in wetenschappelijke verhandelingen, aankondigingen, beoordelingen en polemieken. Oldewarris vond de kosten van gemiddeld 131,86 euro per foto in geen verhouding staan tot de exploitatie van het boek, dat in een oplage van 1.200 exemplaren verscheen en 49,50 euro kostte. Een rechterlijke uitspraak in deze procedure wordt na medio 2006 verwacht.
'Het is een principekwestie', stelt Oldewarris. 'Het gaat om het citaatrecht, dat het algemeen belang dient, versus het auteursrecht, dat een individueel belang dient.' Het citaatrecht heeft steeds meer terrein moeten prijsgeven aan het auteursrecht en de positie van auteursrechtenorganisaties is steeds krachtiger geworden, aldus Oldewarris.
Het Nederlands Fotomuseum wijst echter op het belang dat de maker heeft bij de auteursrechtelijke bescherming van zijn werk, die nu eenmaal wettelijk is vastgelegd. 'Wij zijn geen auteursrechtenpolitie, wij behartigen de belangen van de fotografen.'
Bron: Boekblad.nl.